Często narzeka się na obniżający się poziom studentów w kolejnych rocznikach. Ale może to tylko ułuda, bo idealizowana jest przeszłość, a to co dzisiaj chętniej oceniamy krytycznie? Przedstawiamy obok zestawienie ocen uzyskiwanych w ramach jednego typu zajęć dla kolejnych 4 lat studentów I roku kierunku Ochrona Środowiska. Może zawsze było słabo?
Przedstawiam poniżej wyniki kolokwiów uzyskiwane w ramach zajęć Podstawy Chemii (seminarium), przez studentów I roku Ochrony Środowiska na przestrzeni ostatnich 4 lat *. Zajęcia te pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania problemów obliczeniowych, czyli sprawności, która ma wpływ na postępy osiągane na wielu innych przedmiotach.
Wykres prezentuje ilość zdobytych punktów (po normalizacji do 1.0) w dwóch kolokwiach, obejmujących całość przerabianego materiału.
2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | |
średnia pkt (1 max) | 0.45 | 0.55 | 0.43 | 0.51 |
osób <20% pkt. (w %) | 13.0 | 7.8 | 10.3 | 9.3 |
osób < 50% pkt. (w %) | 49.3 | 34.4 | 56.4 | 49.3 |
osób > 80% pkt. (w %) | 10.1 | 10.9 | 6.4 | 14.7 |
*W trakcie zajęć (45 min/tydzień) przerabiane są zadania z 13 tematów wg. skryptu, który studenci dostają do skopiowania na pierwszych zajęciach – 5 zadań tygodniowo, poziom podstawowy, wszystkie zadania w trakcie zajęć są rozwiązywane, 2 kolokwia – jedno w połowie i jedno na koniec semestru, 4-5 zadań identycznych lub b. podobnych do tych rozwiązywanych przy tablicy. Identyczne zasady punktacji, trudność sprawdzianów, prowadzący i skrypt w kolejnych latach.